"Snöstorm"

Tjena ! 
 
Nu är jag äntligen hemma :) Kom hem till stallet runt 5 igår och man kan säga att det var skönt att vara hemma. Jag var trött, hungrig, skitig och allmänt trött på allt som innehöll något större fysiskt (eller psykiskt) arbete... Men Olle han var väldigt pigg och efter att jag lastat av honom släppte jag honom i ridhuset och så mycket som han sprang, bockade, pep och rullade har han väl aldrig gjort utan lite hjälp från min sida förut. Nu drog han iväg direkt när jag släppt honom och det tog kanske 10 min innan han till slut gav upp och ställde sig vid dörren ut. Då vet man att han är nöjd men väldigt hungrig/törstig. Cayenne, den surpuppa som hon brukar vara, verkade saknat Olle då hon ville pussa honom väldigt mycket, men Olle gav till slut upp (inte direkt vad som brukar vara, Cayenne brukar pipa till och nagga Olles mule  !) 
 
Sitter nu med min nya dator (!) som jag fick av mina föräldrar i morse :D Min gamla har börjat strula med batteriet mm !! Den nya är fortfarande en Asus, mindre version och den har touch skärm. Lättare och den är nyare i sin programvara!! Nu hoppas jag allt kommer funka så att denna också kommer kunna hålla i ett antal år. Min gamla har jag haft i minst tre år, jag fick den första dagen som jag började ett års sockerförbud. Kommer inte ihåg vilket år det var, men kanske 2011 :) 
 
Men min vecka på Loviseholm har varit allt annat än lugn. Man vaknade och gick till stallet antingen halv 8 eller 8. Hästarna fodrades och man fixade vatten. Då det varit så kallt så frös utestallens vatten ganska rejält så ett antal gånger så förlorade i alla fall jag lite utav mit förstånd om man stod i över en timme med att fylla runt 25 hästars vatten hinkar... Men i torsdags morgon frös också vattnet överallt i alla stall och i ridhuset. De som ägde gården skjutsade då dit stora vatten dunkar (vet ej hur mycket de innehöll men det var inte lite :)) Så sedan i torsdags har man fått improvisera vid vatten fyllning i stallen, vid toalettbesök, och så lite vätska jag fick i mig var längesedan. Men både på torsdags och fredags kväll åt vi ute :) På torsdagen åkte vi till Gustavsik i Örebro och badade på deras Äventyrsbad, som kallades Lost City !! Det var faktiskt riktigt kul, och jag som är en riktig fegis gällande saker som får magen att pirra, vågade åka alla (tror jag) vattenrutschbanor (?) både på rygg och på gummiring !! De man åkte på gummiring var faktiskt roligast då de var musik mm i dom. Och pirrandet i magen var mindre än när man åkte själv på rygg. Det var lite läskigt men kul!! 
Vi åt sedan middag på MAX, men då man inte tänkte så långt tog vi inte med oss tandborste och tandkräm för att göra oss klara för kvällen, så då fick man ännu en gång improvisera.
 
Dagen efter åkte vi till Subway och åt, och denna gång var man snäppet smartare och tog med sig det man behövde för att göra sig klar för kvällen !! Det var den tredje gången jag åt på Subway, och guuud va gott det är :) Jag ska lätt göra det ett fler gånger när jag får chansen :)
 
Men även om dagen innehöll mycket arbete, (vattenhinksfyllande, mockande, ridning av fler hästar, fodring) så fick jag träna för Arnold också med Olle ! Söndagen, alltså dagen efter jag anlänt till gården, tränade vi över bommar, och öven om det inte var en ny övning var det svårt att få till de antal galopp språng man skulle ha mellan. Då man red på "volt" gör det saken ännu svårare. Om intresset finns kan jag göra ett inlägg om den övningen för den är jättebra om man vill lära sig kontrollera sin hästs galopp bättre på böjt spår, korta och länga :D 
Sen Måndag, Tisdag, Fredag och Lördag hoppade vi :) Såklart gick alla träningar bra, men den i fredags gick bäst under veckan. Allt kändes säkert, vi kom 99% utav alla hinder rätt, och jag kände mig säker. 
Under onsdagen så red jag lite själv med Olle, red för att få honom att söka sig neråt och bara slappna av! Fick lite hjälp av Arnold också så det gick bättre :)
Och på torsdagen red vi mindre hinder, mer markarbete.
 
Då det inte fanns speciellt många hagar, var det många hästar som stod inne hela tiden typ. Jag som kände mig lite obekväm att fråga, frågade inte förräns på onsdagen om Olle kunde gå ut i en hage, och såklart fick han det om den var ledig. Och när jag släppte honom så blev han verkligen överlycklig!! Fina Olle <3 
 
Idag ska jag väl fixa stallet, rida ut på Olle och putsa eller plugga. Jag börjar ju inte skolan förräns tisdag (yey för mig!) så kommer kunna plugga imorgon också. Här snöar det ganska mycket och ihållande så blir mycket kläder på så man inte fryser. Kommer också pröva rida ut med en grammantygel på Olle, då han har lätt att ta upp huvudet och bara skita i mig i sadeln. Vet att många därute har negativa åsikter och just grammantyglar, men den är en bra hjälp och man har en häst som lätt söker sig upp med huvudet och sänker sin rygg. 
 
Nu ska jag fortsätta leka med min nya dator så ha en fortsatt bra dag och jullov om ni nu inte börjat redan, och om så är fallet, ha ett bra slut på helgen med mycket snö och lek haha :D Sen kommer jag nog fotografera lite ute i det fina snölendskapet, som om det händer kommer det ut lite bilder här senare :D 
 
Vi syns, så BYE BYE !!! 
 
 
Anonym
2016-01-10 @ 15:35:44

Välkommen hem! Va skönt att höra att ni är hemma, blev lite orolig att ni skulle hem idag..inge bra körväder :-/
Jobbigt m vattnet men så är det med kyla, du fick ju ut å äta på MAX å Subway istället ;-)
Äventyrsbad, wow heja dig, själv sätter jag mig i bastun B-)

Kram Mia




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0